تبلیغات
انجمن زبان انگلیسی آوا - چامسکی کیست؟؟؟
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

p

چامسکی کیست؟؟؟

 


اصطلاح معروف «انقلاب چامسكی» درسیاست جایی ندارد، بلكه انقلابی است كه این زبانشناس بزرگ درعلم زبانشناسی پدید آورده است.

خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، نوام چامسكی،‌ هفتم دسامبر سال1928 در فیلادلفیا در آمریكا به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو معلم زبان عبری در مدارس آمریکا بودند و بعدها پدر وی، دکتر «ویلیام زوو چامسکی»، سال‌های دراز ریاست قدیمی‌ترین دانشکده تربیت معلم در آمریکا را عهده‌دار بود.

نوام وارد مدرسه پیشروی دیوی شد. جان دیوی از پیروان «کارل ویلهم ون هومبولت» فیلسوف و بنیانگذار شیوه جدید تعلیم و تربیت بود كه امروزه تاثیر دیوی و هومبولت هم در افکار سیاسی و هم در نظریه‌های زبانشناسی چامسکی كاملا عیان است.

در بحران بزرگ اقتصادی بین سال‌های 1929 و 1939 چامسكی كه پسر بچه‌ای بیش نبود، تحت‌تاثیر خشونت‌های ضد اعتصاب و استیصال و تحقیر كارگران قرار گرفت. او تحت تعلیم خانواده و معلمان خود، در ده سالگی برای روزنامه مدرسه، مقاله‌ای درمورد سقوط بارسلونا در جنگ داخلی اسپانیا نوشت. پس از عزیمت چامسكی به نیویورك او شیفته عقاید آزادی‌خواهانه شد.

عموی چامسكی صاحب دكه روزنامه فروشی بود كه با وجود فروش پایین، پاتوقی برای مهاجران اروپایی و طبقه روشنفكر كارگران یهودی به شمار می‌رفت. اینان مردمانی فقیر و ساكن محلات پست اما از نظر فرهنگی غنی بودند.

چامسکی آزادی‌گرا، تحمل فضای خشک و غیر قابل انعطاف محیط دانشگاه را نداشت و از تحصیلات بیزار ‌شد تا جایی که تصمیم به ترک تحصیل گرفت تا شاید در فلسطین در تعاونی‌های عرب-اسراییلی مشغول به کار شود، ولی این تصمیم با اعتقاد عمیق وی که مخالف وجود دولت اسراییل در سرزمین فلسطینی‌ها بود هم در تضاد بود.

پروفسور «هاریس» در سال 1931 در دانشگاه پنسیلوانیا، اولین بخش زبانشناسی در ایالات متحده را تاسیس كرده بود. کتاب معروف او «شیوه‌های زبانشناسی ساختاری» بر چامسکی تاثیر بسیار گذاشت. در آنجا بود كه چامسکی، زبا‌شناسی را به عنوان زمینه تحصیلات تكمیلی خود برگزید و تاثیر این استاد را در کتاب «ساختار منطقی نظریه زبانشناسی» خود نشان داد. رفتار هاریس بر خلاف مباحث خشک دانشگاهی در واقع همان احساس سال های اولیه تحصیل در مدرسه دیوی را در چامسکی زنده کرد و شاید تنها دلیل بر ادامه تحصیل او همین بود.

نوام در دانشگاه پنسیلولانیا، شاگرد زلیگ هریس، استاد زبانشناسی بود، كسی كه او به دیدگاه‌های آزادی‌خواهانه‌اش اعتقاد داشت. به همین دلیل اولین آثار چامسكی رنگ و بوی آثار هریس را دارد.

درسال 1949 با «كارول شاتز» (زبانشناس) ازدواج کرد و درهمان سال پایان‌نامه‌اش با عنوان «واج‌شناسی تك واژ زبان عبری نوین» را ارائه داد كه اولین تلاش او برای پایه‌ریزی دستور زبان زایشی بود.

کارهای اولیه چامسکی و پایان‌نامه کارشناسی او را هیچ کس، حتی پروفسورهای او جدی تلقی نکردند. تاثیر «کارناپ» و «راسل» ریاضیدان بر مکتب زبانشناسی چامسکی انکارناپذیر است. وی با برخوردی منطقی- ریاضی به نظریه زبانشناسی نوعی چارچوب آزادی‌گرا عطا کرد تا جایی که با بی. اف.اسکینر، بنیانگزار روانشناسی رفتارگرایی در تضاد قرار گرفت.

به اعتقاد چامسكی،‌ رفتارگرایی، عادت، ‌شرطی شدن و همه عوامل و عناصر رفتارگرایی با آزادی‌گرایی و خلاقیت انسان ها منافات دارد. چامسكی، علم‌گرایی را فقط زمانی مورد تایید می‌داند که در خدمت آزادی‌گری قرار گیرد و جبرگرایی و رفتارگرایی را وسایل مناسبی برای اعمال کنترل بر توده‌های مردم و توجیه اعمالی دهشتناک می‌داند. او در كتاب «گویش و سیاست» نظریه اسكینر را رد می‌كند و پس از آن حتی زبانشناسی ساختاری را نیز كه به‌نوعی نشات گرفته از همان رفتارگرایی است، به زیر سوال می‌برد. این گامی دیگر به جانب آزادی‌گرایی بود.

درسال 1951 تا 1955، او دستیار پژوهش در جامعه پژوهشگران دانشگاه هاروارد ‌شد. رساله دكترایش را با عنوان «تحلیل گشتاری» تکمیل کرد و درجه پروفسوری علوم انسانی را در زبانشناسی در سال 1955 به دست ‌آورد. در همان سال، كتاب دیگری با عنوان «ساخت منطقی نظریه زبانشناسی» را به چاپ رساند و بعد به انیستتوی تكنولوژی ماچوست (ام آی تی) در بوستون پیوست.

چامسکی دو سال بعد، در سال 1961 در بخش «زبان‌ها و زبانشناسی نوین دانشگاه ام آی تی» به عنوان استاد تمام‌ وقت منصوب شد. او در این مقام سعی بر آن داشت صریحا اوج گیری برخی نظریه‌های علمی و رابطه آنان را با منافع هیئت‌های حاکم نشان دهد.

به این ترتیب او از جهان کوچک آکادمیک و محدوده زبان‌شناسی قدم فراتر گذارد. با این وجود، کتاب معروف وی«زبان شناسی دکارتی»، بعد از این مقطع منتشر شد و نشان داد از زبان‌شناسی غافل نیست.
 
چامسکی از این پس ،از طرف صاحب‌نظران فقط یک زبان‌شناس نیست. او یک روشنفکر سیاسی، یک منتقد سیاست داخلی و خارجی دولت آمریکا و یک فعال سیاسی آزادی‌گرا است، ولی سعی می کرد تا حد امکان پلی میان کار آکادمیک و نظریه‌های سیاسی خود بسازد و بر این اعتقاد است زمانی انسان دورنمای زبان در چارچوب نظریه دکارتی را - به شیو‌ه‌ای که او تحت تاثیر هومبولت تعریف می‌کند- می‌پذیرد، دیگر نمی‌تواند در مقابل شرایطی که دولت‌های تحکم‌آمیز توجیه می‌کنند، ساکت بنشیند.

چهارسال بعد او كمیته شهروندان را تشكیل داد تا عدم پرداخت مالیات را در اعتراض به جنگ ویتنام همگانی كند.

چامسکی بر خلاف دیگر معترضان دهه 60 در ایالات متحده، به مخالفت با دولت پافشاری کرد و هیچگاه با دولت به همکاری نپرداخت. در همین دوره، مجموعه‌ای از مقالات وی تحت عنوان «مسوولیت روشنفکران» به همراه کتابی در سال 1969 به نام «قدرت آمریکا و صاحب‌منصبان نوین» به چاپ رسید.

درحدود سال‌های 1960 چامسکی باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز می‌زد. زندگی خانوادگی، بهره‌وری از شهرت بی‌نظیر دانشگاهی به همراه ثروت کلان یا مبارزه...

انتخاب آنروز چامسکی، امروزه برکسی پوشیده نیست. او نقش روشنفکر را در مبارزه با دولت کندی بر سر محاصره دریایی کوبا بر عهده گرفت، در مخالفت با جنگ هند و چین سیاست سلطه‌طلبی امپریالیسم را محکوم ‌کرد و با اشغال سرزمین فلسطینی‌ها به دست اسرائیل مخالف بود. فضای تب‌آلود در اروپای 1968، بر چامسکی بی‌تاثیر نبود. به اعتقاد او، می‌توان با حمایت از آزادی، علم و منطق را در خدمت انسان به کار گرفت و به زندگی بهتری دست یافت. به مردم اعتماد به نفس داد و آنان را به تعمق درباره شرایط زندگیشان تشویق کرد.

پروفسور چامسكی، در سال 1976 به ریاست دانشكده منصوب شد و یك‌سال بعد به عضویت فرهنگستان علم و هنر آمریكا و فرهنگستان ملی علوم درآمد. همچنین درجات افتخاری از دانشگاه در جهان سوم، که ستم چپاول و غارت آمریکاییان به خوبی قابل مشاهده است، مطالعه عقاید و بررسی افکار او بیشترین جای را در میان روشنفکران دارد لندن، دانشگاه لویولای
شیكاگو، ‌دانشگاه جورج تاون، ‌كالج سوارتمور دانشگاه دهلی، ‌دانشگاه كمبریج و دیگر نهادها اخذ كرد.

چامسکی برای اکثر آمریکاییان مرفه و تحصیلکرده، فردی ناشناخته است. خوانندگان آثار چامسکی را در آمریکا باید در محافل بسیار محدودی جستجو کرد که از اندیشمندانی طراز اول و ناراضیان سیاسی حرفه‌ای هستند، هرچند افرادی نظیر چامسکی در آمریکا، به دلیل كم بودن هوادارانشان، هیچ‌گونه خطری برای دولت ایجاد نمی‌کنند، با این حال نظریه‌هایش همواره موجی از مخالفت با دولت را در میان مردم به همراه دارد.

مردم اروپا، آن‌هایی که سیاست آمریکا در اروپای فتح شده بعد از جنگ را تقبیح می‌کنند، آنچه را که خود به دلایل سیاسی و استراتژیک، در انتقاد از آمریکا نمی‌توانند ابراز کنند، با افتخار از زبان چامسکی آمریكایی بیان می‌کنند.

چامسكی اكنون هشتاد ساله است. همچنان با همسرش كارول در بوستون زندگی می‌كند و در «ام آی تی» به مطالعه و تحقیق می‌پردازد.

كتابشناسی چامسكی در ایران :
1- زبان و ذهن
2- زبانشناسی دكارتی، ‌فصلی از تاریخ تفكر عقلگرا
3- چامسكی
4- فلسفه چامسكی
5- چامسكی و انقلاب زبانشناسی
6- افق‌های نو در بررسی‌های زبان و ذهن
8-چامسكی و جهانی‌سازی
9- فهم قدرت: دغدغه دائمی چامسكی
10- تقابل‌های پسامدرن،‌ چامسكی و جهانی‌سازی
11- دموكراسی بازدارنده
12- یازده دسامبر
13- جاه‌طلبی‌های امپراتوری
14- كنترل رسانه‌ها
15-نظم‌های كهنه و نوین جهانی
16-لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریكا
17-تلاش آمریكا برای حاكمیت جهانی
18-سلطه یا بقا: طرح سلطه آمریكایی
19-سروری یا بقا: تلاش آمریكا برای سلطه بر جهان
20-بهره‌كشی از مردم،‌ نئو لیبرالیسم و نظم جهانی
21-جاه‌طلب‌های امپراتوری ( مباحثی در دوران پس از 11 سپتامیر)
22-اتاق‌های گاز در جنگ جهانی دوم، ‌واقعیت یا افسانه؟
22-دولت‌های سركش حكومت زور در امور جهان
24-روز بازپسین دولت‌های سركش
25-سیطره قدرت آمریكا، ‌اعلامیه جهانی حقوق بشر و تناقض‌های آشكار با سیاست آمری

منبع: http://www.ibna.ir  (با اندكی دخل و تصرف)



نوشته شده توسط :پویان پوروزیری
سه شنبه 6 مهر 1389-11:04 ق.ظ
نظرات() 

سپیده احمدوند
یکشنبه 10 دی 1391 03:00 ب.ظ
مطالب بیشتری راجع به کتاباشون در ایران بزارین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر