تبلیغات
انجمن زبان انگلیسی آوا - سوسور کیست؟؟؟
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

p

سوسور کیست؟؟؟

فردینان دوسوسور روز 26 نوامبر ۱۸۵۷ در ژنو به دنیا آمد. پژوهش‌های خود را به دو زبان فرانسه و آلمانی انجام می‌‌داد و افكارش پایه‌گزار بسیاری از پیشرفت‌های چشمگیر زبانشناسی در قرن بیستم بود. او را «پدر زبانشناسی نوین» لقب داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) سوسور استعداد ویژه‌ای در زبان داشت. پس از طی دوره یك‌ ساله تحصیل در دانشگاه ژنو، لاتین، یونانی، سانسكریت و بسیاری از دروس دیگر تا حدی آموخت كه‌ كار تحقیقاتی خود را از سال 1876 در دانشگاه لایپزیگ آغاز كرد. دو سال بعد در سن بیست و یك سالگی، در دانشگاه برلین تنها پژوهش بلندش، رساله دستگاه مصوت‌های زبان‌های هندو‌اروپایی را به پایان برد. در واقع همان زبان‌هایی كه ویلیام جونز پیش از سانسكریت به وجود آن پی برده بود.

سوسور به لایپزیگ بازگشت و در سال 1880 دكترای خود را دریافت كرد. پس از مدت كوتاهی در پاریس سخنرانی‌هایی در مورد زبان‌های باستانی و نو ایراد كرد. 11 سال به تدریس پرداخت و در سال 1891 به ژنو بازگشت. باقی سال‌های عمرش را معطوف به سخنرانی با موضوع زبان‌های سانسكریت و هندو‌اروپایی در دانشگاه ژنو نمود. او تا سال 1903 به تدریس زبانشناسی عمومی پرداخت كه این گام بزرگی در زندگی وی بود و درنهایت روز 22فوریه 1913 در‌گذشت.

كتاب «دوره زبانشناسی عمومی» ارزشمندترین كتاب كلاسیك در زبانشناسی است 
این كتاب، سال‌ها پس از مرگش منتشر شد و در واقع مطالب كتاب «دوره زبانشناسی عمومی» ارزشمندترین كتاب كلاسیك در زبانشناسی است این كتاب جهت
ارائه در كلاس‌های درس زبانشناسی وی آماده شده بود كه بعدها توسط آلبر سه‌شه‌یه و شارل بالی گردآوری شد. ولی از آنجایی‌كه آنها هیچگاه در كلاس‌های سوسور شركت نداشتند، به جمع‌آوری آن مطالب از طریق جزوات دانشجویانش پرداختند.
 
دكتر كوروش صفوی در مقدمه ترجمه كتاب «دوره زبانشناسی عمومی» آورده است: شاید این دانشجویان هیچگاه تصور نمی‌كردند كه جزواتشان به نام آرای استادشان به چاپ برسد و انقلابی در زمینه مطالعه زبان پدید آورد.

سه‌شه‌یه و بالی درباره نحوه تدوین كتاب آورده‌اند: اكثر كسانی كه در محضر استاد از تعلیمات پربار وی بهره‌مند شده بودند، از اینكه كتابی در این مورد به رشته تحریر در‌نیامد، ‌متأسف بودند. پس از مرگ استاد تنها این امید برایمان باقی ماند تا از دست‌نوشته‌های وی كه به لطف خانم سوسور در اختیار ما قرار گرفته بود، به تصویری دقیق یا لااقل رضایت‌بخش از این درس‌ها دست یابیم. هدف ما انتشار كتابی بر پایه یادداشت‌های فردینان دو‌سوسور، ‌با استفاده از جزوه‌های دانشجویان بود ولی امیدمان مبدل به یأس گشت. زیرا تقریباً هیچ چیزی كه با دست‌‌نوشته‌های دانشجویان مطابقت داشته باشد، در میان یادداشت‌های وی پیدا نشد. سوسور طرح روزانه درس خود را بر روی كاغذ‌های یادداشت می‌نوشت و آنها را پس از جند روز دور می‌ریخت. در كشوهای میز تحریر منشی وی نیز به غیر از چند طرح قدیمی چیزی نیافتیم.
این مسأله ما را دلسردتر كرد زبرا ما نتوانسته بودیم در درس‌های مربوط به اواخر دوره حضور یابیم، ‌درس‌های درخشانی كه از لحاظ اهمیت هم‌ارز سخنرانی‌هایی بودند كه سوسور قبلاً درباره دستگاه آوایی زبان هندو‌‌اروپایی نخستین عرضه كرده بود.
به این ترتیب،‌ باید به یادداشت‌های دانشجویان از این سه دوره سخنرانی متوسل می‌شدیم.

ظاهراً آلبر سه‌شه‌یه و شارل بالی بنا بر سلیقه خود مطالب این جزوات را مرتب ساختند و به شكل فعلی ارائه دادند. به این ترتیب می‌توان گفت كه «دوره زبانشناسی عمومی» دقیقاً رونویسی جزوات دانشجویان سوسور نیز به حساب نمی‌آید.

چرا كه سال‌ها بعد رودلف انگلر برآن شد تا یك بار دیگر دست‌نوشته‌های دانشجویان سوسور را گرد‌آوری كند و آن هنگام متوجه تفاوت‌های بسیاری بین این جزوات و كتاب به چاپ رسیده شد و این نشان‌دهنده اعمال سلیقه شخصی همكاران سوسور در آرای وی بود. در سال 1996 انگلر به همراه سیمون بوكی دست‌نوشته‌ها را جمع‌آوری كردند و تحت عنوان «Writings in General Linguistics» به چاپ رساندند. به هر تقدیر، محتوای همین كتاب انقلابی در مطالعات زبانشناسی به وجود آورد.

مهمترین دستاوردهای سوسور عبارتند از :
• زبان نظامی از نشانه‌هاست كه در آن، میان معنی و تصویر صوتی پیوندی برقرار است.
• نشانه ماهیتی ذهنی دارد و شامل دال(صورت) و مدلول(معنی) است و رابطه این دو قراردادی است. نشانه زبانی همانند سکه‌ای است و دال و مدلول دو روی آن، كه کاملاً به هم پیوسته و جدا‌ناپذیرند.
• میان مطالعه در‌زمانی(تاریخی) و هم‌زمانی زبان باید تفاوت قائل شد.
• گفتار و زبان از یكدیگر متمایزند. گفتار نمود عینی زبان است.
• زبان ساختار کمابیش منسجمی از تفاوت‌ها است.

بر اساس ایده‌های ساختار‌گرایی سوسور، ‌دو جریان فكری به طور مستقل از یكدیگر در اروپا و آمریكا شكل گرفت. در اروپا مكتب پراگ شكل گرفت و نیكولای تروبتسكوی و رومن یاكوبسن رهبری تلاش‌های مكتب پراك را در مورد نظریه آوایی در دهه ‌1940 به عهده گرفتند. از سوی دیگر لویس یلمزلف و مكتب كپنهاك تحلیل‌هایی در این زمینه ارائه دادند.

همچنین در آمریكا، مطالعات لئونارد بلومفیلد تحت تأثیر عقاید سوسور ادامه پیدا كرد و پس از آن ساختارگرایی پسابلومفیلدی شكل گرفت.

برخی از كتاب‌های پیرامون سوسور در ایران عبارتند از:
• «دوره زبانشناسی عمومی» نوشته فردینان دو‌سوسور، ترجمه كوروش صفوی، ‌انتشارات هرمس، 1382
• «فردینان دو‌سوسور» نوشته جاناتان كالر با ترجمه كوروش صفوی،‌ انتشارات هرمس، 1382
• «زبان، ‌سوسور و ویتگنشتاین، چگونه می‌توان با واژه‌ها بازی كرد؟» نوشته روی هریس با ترجمه اسماعیل فقیه، ‌انتشارات مركز، ‌1381
منبع:
http://www.ibna.ir (با اندكی دخل و تصرف)



نوشته شده توسط :پویان پوروزیری
پنجشنبه 1 مهر 1389-10:34 ق.ظ
نظرات() 

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر